partnerzy partner - SM Swarzędz partner techniczny - Inea

ELEKTRYCZNE AUTOBUSY w Polskich miastach

ELEKTRYCZNE AUTOBUSY w Polskich miastach
Udostępnij

Według ustawy o elektromobilności do 2028 roku na terenie całej Polski ma jeździć co najmniej 30% autobusów napędzanych energią elektryczną. Nic więc dziwnego, że z roku na rok liczba tego typu pojazdów w naszym kraju rośnie w imponującym tempie, a kolejne miasta na bieżąco testują autobusy różnych marek, które będzie można wprowadzić do stałej eksploatacji. W jakich regionach przybędzie więc elektrycznych autobusów i dlaczego są one, aż tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania miast?

Elektryczne autobusy na ulicach polskich miast

     Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która została uchwalona na początku 2018 roku zobowiązała wszystkie jednostki samorządu terytorialnego do wprowadzenia znaczących zmian w funkcjonowaniu transportu miejskiego. Zarówno większe miasta, jak i mniejsze miejscowości (powyżej 50 tysięcy mieszkańców) powinny sukcesywnie zwiększać udział pojazdów zeroemisyjnych we flotach. Planowo do stycznia 2021 roku ma ich być co najmniej 5%, a co kolejne dwa lata ilość takich autobusów musi być efektywnie podwajana. W styczniu 2028 roku, aż 30% całej miejskiej floty mają stanowić autobusy elektryczne. 

      W niektórych polskich miastach już od kilku lat regularnie kursują pojazdy zeroemisyjne. Dostępne są one m.in. w Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze, Inowrocławiu, Sosnowcu, Ostrowie Wielkopolskim, Chodzieży czy Wrześni. Kolejne umowy na zakup elektrycznych autobusów podpisały już samorządy w Gdyni, Pile, Malborku, Gorzowie Wielkopolskim, Radomiu, Opolu, Gliwicach, Kędzierzynie-Koźlu i Miechowie. 

      Autobusy elektryczne jeżdżące po polskich ulicach powinny być wyposażone w odpowiedni system ładowania przez pantograf znajdujący się na dachu pojazdu, klimatyzację, systemy informacji dla pasażerów, platformy dla wózków inwalidzkich oraz porty USB. Coraz więcej firm motoryzacyjnych zamierza zajmować się produkcją autobusów zeroemisyjnych. Niektórzy jednak przekształcają dotychczasowe pojazdy spalinowe korzystając z różnorodnych części samochodowych, które dostępne są chociażby na euautoczesci

 

Zielona Góra polskim liderem zero emisyjnym

     Obecnie to właśnie w Zielonej Górze kursuje najwięcej autobusów zeroemisyjnych. Stolica województwa lubuskiego w 2017 roku wygrała ogromny przetarg na 47 pojazdów zasilanych prądem. Zakup autobusów to jednak tylko część planów z projektu, który ma na celu zintegrowanie systemu niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze. Oprócz wymiany samej floty, program zakłada przebudowę zajezdni autobusowej, budowę infrastruktury dedykowanej autobusom elektrycznym oraz ogólną przebudowę układu komunikacyjnego w mieście. 

     Również i Kraków stara się cały czas zwiększać ilość jeżdżących po mieście autobusów elektrycznych. Samorząd miasta złożył bowiem stosowny wniosek o dofinansowanie zakupu 50 pojazdów napędzanych prądem. Jeśli projekt zostanie pozytywnie rozpatrzony to do końca 2020 roku krakowska flota komunikacji transportu publicznego będzie liczyła aż 76 autobusów elektrycznych. 

     Podobne założenia przyjął samorząd Warszawy, który cały czas inwestuje w nowe pojazdy zeroemisyjne. Mimo, iż obecnie po stolicy jeździ tylko 31 autobusów elektrycznych to jednak ilość ta ma się znacząco zmienić do końca 2020 roku. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały wraz z Solarisem stosowną umowę, na mocy której w Warszawie ma pojawić się 130 pojazdów zeroemisyjnych. Ponadto Rada Miasta przyjęła projekt, według którego do ruchu miejskiego mają zostać wprowadzone wyłącznie autobusy elektryczne. 

     Na zmianę części floty na bardziej sprzyjającą środowisku zdecydowały się także władze Poznania i Szczecina. Nie tylko większe miasta inwestują jednak w transport zeroemisyjny. Autobusy napędzane energię elektryczną mają pojawić się między innymi w Szczecinku, Łomiankach, Głownie czy Miechowie. Pierwszy tego typu pojazd kursuje już także w Swarzędzu, co można sprawdzić na . Analitycy twierdzą, że za dwa lata na polskich ulicach będzie jeździło około 7% autobusów zeroemisyjnych. 

      

Dlaczego warto zainwestować w autobusy elektryczne?

     Oczywiście, największą zaletą zamiany autobusów spalinowych na elektryczne jest znaczące zmniejszenie miejskich zanieczyszczeń powietrza. Lepsza jakość powietrza będzie mieć bowiem wpływ nie tylko na funkcjonowanie miast, ale również na zdrowie każdego z nas. Nie można też zapominać, że pojazdy zeroemisyjne są przede wszystkim dużo cichsze i nie wytwarzają irytujących dźwięków. Wszechobecny hałas, który panuje zwłaszcza w większych miastach negatywnie oddziaływuje na nasze codzienne życie, co doprowadza do permanentnego stresu, a nawet powoduje różnego rodzaju choroby. Autobusy elektryczne pomogą więc skutecznie uwolnić się od miejskiego szumu. 

     Wprowadzenie na ulice tego typu komunikacji stwarza także nowe możliwości zlokalizowania przystanków autobusowych. Obecnie przystanki, przy których zatrzymują się pojazdy spalinowe mogą znajdować się wyłącznie w punktach nie przeszkadzających najbliższym mieszkańcom czy użytkownikom infrastruktury miejskiej. Z kolei przystanki transportu elektrycznego spokojnie będą mogły zostać umiejscowione wewnątrz galerii handlowych, urzędów, a nawet szpitali. 

 

     Autobusy elektryczne to doskonała inwestycja, która sprawia, że miejska komunikacja staje się jeszcze bardziej dostępna i co najważniejsze atrakcyjniejsza dla wszystkich mieszkańców. Ponadto, korzyści dotyczące zmniejszenia zanieczyszczeń czy hałasu, powinny dodatkowo przekonać jednostki samorządów terytorialnych do zakupu właśnie pojazdów zeroemisyjnych. 

 

 

Zobacz również:

Zobacz wszystkie
Zamknij X
Nasza strona korzysta z ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Korzystając z niej bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.