Jaki jest rowerowy klimat?
Samorządy Metropolii Poznań przystąpiły do Badania Klimatu Rowerowego 2020. Każdy cyklista może ocenić warunki infrastrukturalne, bezpieczeństwo, ale i relacje na linii rowerzyści – kierowcy. Mieszkańcy obszaru Metropolii w tydzień wypełnili blisko 1000 ankiet. Badanie prowadzone jest równolegle w innych europejskich krajach. Udział w trwającym do grudnia Badaniu Klimatu Rowerowego 2020 jest możliwy po wejściu na stronę www.rowerowyklimat.pl, gdzie znajduje się ankieta.
Klimat jest tematem gorącym. Czy ten rowerowy również, pokażą wyniki Badania Klimatu Rowerowego. BKR poszukuje odpowiedzi na pytania: Czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia radość, czy jest raczej źródłem stresów? Europejskie Badania Klimatu Rowerowego 2020 są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Realizuje je Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Badania są prowadzone według sprawdzonej i rozwijanej przez Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) i Politechnikę Drezdeńską metodologii Fahrrad-Klima-Test. Proces badawczy składa się z trzech faz: rekrutacji zainteresowanych samorządów, badania właściwego (mieszkańcy – codzienni użytkownicy rowerów wypełniają anonimową ankietę, online lub stacjonarnie, w której oceniają warunki panujące w swoim mieście lub gminie) oraz przygotowania raportów. Obecnie trwa drugi z opisanych etapów. Wyniki przedstawiane są w 6-stopniowej skali i będą powszechnie dostępne.
– Udział samorządów w badaniu jest bezpłatny – tłumaczy Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, organizator projektu badawczego. – Wyniki testu umożliwią stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych – dodaje. Rezultaty badań kierowane są do samorządowców, osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za kształtowanie ruchu. Do udziału zgłosiło się 90 samorządów z całej Polski.
– Co czwarty z nich to gmina lub miasto z Metropolii Poznań – informuje Ewelina Rychlewska, koordynator projektu w Metropolii Poznań. – Cieszymy się, że na udział zdecydowały się wszystkie metropolitalne jednostki samorządowe. To ułatwi nam szerokie spojrzenie na temat, nie tylko porównanie, ale i wspólne wyciąganie wniosków by dalej uatrakcyjniać warunki jazdy rowerem w naszym regionie. Zdajemy sobie sprawę, że to badanie sondażowe, dlatego zależy nam by jak najwięcej aktywnych cyklistów oddało swój głos – podkreśla Rychlewska.
Badanie ruszyło 5 listopada. W pierwszym tygodniu najwięcej ankiet na terenie Metropolii zostało wypełnionych przez cyklistów z Poznania (173), Mosiny (101) i Lubonia (97). Opinie płyną już ze wszystkich metropolitalnych samorządów, ale żeby wyniki zostały ujęte w końcowym raporcie potrzebne jest przekroczenie progów. Dla najmniejszych gmin (do 50 tys. mieszkańców) to 50 wypełnionych ankiet, dla największych (powyżej 200 tys. mieszkańców, w Metropolii dotyczy to Miasta Poznań) potrzeba minimum dwustu uczestników badania.
Udział w trwającym do grudnia Badaniu Klimatu Rowerowego 2020 jest możliwy po wejściu na stronę www.rowerowyklimat.pl, gdzie znajduje się ankieta. Pytania dotyczą 6 obszarów – klimatu ruchu drogowego, wartościowania korzystania z rowerów, bezpieczeństwa, komfortu jazdy i infrastruktury. Dodatkowym tematem, którego nie było we wcześniejszych, zagranicznych edycjach, jest sprawdzenie jak COVID19 wpływa na jazdę rowerem.
Informacja: Stowarzyszenia Metropolia Poznań