partnerzy partner - SM Swarzędz partner techniczny - Inea

Wymiana pierścieni tłokowych – co warto wiedzieć na ten temat?

Wymiana pierścieni tłokowych – co warto wiedzieć na ten temat?
Udostępnij

Pierścienie tłokowe to części uszczelniające, separujące komorę spalania silnika od skrzyni korbowej oraz odpowiadające za zgarnianie nadmiaru oleju ze ścianek cylindra. Pomimo swojej wytrzymałości determinowanej przez użyte do ich produkcji żeliwa i chromowane powłoki, mogą one ulec awarii. Jakie są objawy zużycia pierścieni tłokowych? Gdzie znaleźć profesjonalny serwis, oferujący ich wymianę?

Budowa pierścieni tłokowych

Pierścienie to sprężyste elementy, oddzielające dno tłoka wraz z paliwowo-powietrzną strefą spalania od korbowodów i innych elementów bloku silnika. Ich luźne osadzenie gwarantuje ścisłe przyleganie do ścianek cylindra. Pierścienie posiadają jednomiejscowe nacięcia, umożliwiające sprężynowanie i uszczelnianie tłoka oraz dostosowywanie się do zmiennych temperatur jednostki napędowej. W celu ograniczenia tarcia z tuleją, między elementami uszczelniającymi a cylindrem umieszczana jest cienka warstwa oleju. W przypadku nieszczelności pierścieni obniża się wartość kompresji, mocy oraz sprawności silnika. Dodatkowo powoduje to większe zużycie oleju, który nie jest dokładnie zgarniany z cylindra bądź ulega on spaleniu.

Pierścienie tłokowe – rodzaje

Istnieją trzy rodzaje pierścieni, a każdy z nich pełni określoną funkcję. Elementy uszczelniające odpowiadają za utrzymanie wysokiego poziomu kompresji oraz przeciwdziałanie przeciekom spalin do korbowodów. Pierścienie zgarniające utrzymują natomiast na powierzchni cylindra cienką warstwę oleju, dzięki czemu nie przecieka on do strefy nadtłokowej. Ostatni typ to model tłokowy, mający za zadanie zatrzymanie gazów, które przeniknęły przez element uszczelniający. Odpowiada on również za ściąganie nadmiaru oleju z gładzi cylindra.

Usterki pierścieni tłokowych

Pierścienie bardzo często zaklejają się w rowkach tłoku poprzez nagar wytwarzany w procesie spalania paliwa. W konsekwencji zostają one zablokowane i zmniejsza się ich nacisk na gładź cylindra. Zaklejanie pierścieni wywoływane jest zazwyczaj nieprawidłowym spalaniem bądź zanieczyszczeniem oleju. Kolejną ze zgłaszanych w serwisach samochodowych awarii stanowi pęknięcie uszczelniaczy powstałe w wyniku niewłaściwego zamocowania, słabej jakości materiałów bądź złych warunków termicznych. W efekcie może dojść do porysowania powierzchni cylindra, a w dalszym etapie – obniżenia kompresji.

Wymiana pierścieni tłokowych

W przypadku, gdy konieczna jest wymiana pierścieni tłokowych, należy pamiętać o wybraniu profesjonalnego serwisu z doświadczonymi fachowcami, gdyż w przeciwnym razie praca elementów uszczelniających będzie krótkoterminowa i mało efektywna. Świetnym rozwiązaniem jest skorzystanie z przeglądarki Motointegrator, na której dostępne są oferty wykwalifikowanych warsztatów, specjalizujących się w konkretnych naprawach. Pierścienie tłokowe stosowane przez producentów aut mogą różnić się od siebie, dlatego na stronie zastosowano wygodne filtry, separujące marki. Ogranicza to ryzyko wyboru warsztatu, w którym posiadany samochód nie jest obsługiwany. Ile kosztuje wymiana pierścieni tłokowych? Montaż nowych pierścieni tłokowych waha się w granicach 1000 – 6000 zł, w zależności od konstrukcji i podzespołów. Może się również okazać, że niezbędny jest remont całego silnika, co generuje dodatkowe koszty. W trakcie wymiany tłoków przeprowadza się także szlifowanie korbowodu, frezowanie gniazd zaworowych i honowanie cylindrów, tak więc samodzielny montaż pierścieni jest bardzo trudnym zadaniem. Trzeba mieć nie tylko dużą wiedzę na temat mechaniki układu napędowego, ale również specjalistyczne narzędzia. Jeśli pierścienie zostaną źle zamontowane, wówczas cały silnik może ulec poważnej awarii, o wiele droższej od wymiany samych elementów uszczelniających.

Jakie są najczęstsze objawy zużycia pierścieni tłokowych?

Zużyte pierścienie tłokowe prowadzą do kompresji silnika i utraty jego mocy, co da się odczuć w trakcie jazdy. Samochód hamuje wówczas bardzo ciężko, jakby przymocowana była do niego tylna przyczepa. Niekiedy, awarii ulegają jedynie niektóre elementy tłoku, co objawia się wibrowaniem i charakterystycznym terkotaniem silnika. Skrajne uszkodzenie elementów uszczelniających skutkuje natomiast silnym zużyciem filtru olejowego, co przejawia się dymieniem rury wydechowej, szczególnie w trakcie zdecydowanego przyśpieszania. Zignorowanie tej awarii może spowodować uszkodzenie turbosprężarki albo katalizatora. Warto również dodać, że w eksploatacja pojazdu z czasem prowadzi do rozluźnienia uszczelniaczy. Usterka ta jest jednak wykrywana przez serwisy, oferujące swoje usługi na Motointegrator.pl, po całkowitym demontażu silnika i wyjęciu rowków z cylindra.

 

Pierścienie tłokowe gwarantują wydajną pracę układu napędowego, dlatego warto regularnie kontrolować ich stan. Jeśli jednak ulegną one uszkodzeniu, nie należy zwlekać z wymianą, by uniknąć kapitalnego remontu silnika. Szukając wysokiej klasy specjalistów zajmujących się nie tylko takimi działaniami, jak wymiana pierścieni tłokowych, ale również pomiar ciśnienia sprężania, remont silnika, naprawa tłoków czy innych napraw przy użyciu specjalistycznych narzędzi, można skorzystać z wygodnej i profesjonalnej wyszukiwarki znajdującej się pod adresem https://motointegrator.com/pl/pl/uslugi/117-wymiana-pierscieni-tlokowych

Zobacz również:

Zobacz wszystkie
Zamknij X
Nasza strona korzysta z ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Korzystając z niej bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.